In atentia persoanelor care solicita evaluarea capacitatii de munca, in vederea incadrarii in grad de invaliditate.
(Extras din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice si din HG nr.257/2011 privind Normele de aplicare ale acestui act normativ)
Potrivit prevederilor art.68, alin.(1) din Legea nr.263/2010, “Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care nu au împlinit vârsta standard de pensionare prevăzută în anexa nr. 5 şi care şi-au pierdut total sau cel puţin jumătate din capacitatea de muncă, din cauza:
a) accidentelor de muncă şi bolilor profesionale, conform legii;
b) neoplaziilor, schizofreniei şi SIDA;
c) bolilor obişnuite şi accidentelor care nu au legătură cu munca.”
Evaluarea capacitatii de munca, in vederea stabilirii gradului de invaliditate, se face, la cerere, pana la data implinirii varstei standard de pensionare, prevazuta de Legea nr.263/2010, de catre medicul expert al asigurarilor sociale (art.71, alin(1) din Legea nr.263/2010).
Persoanele care şi-au pierdut capacitatea de muncă din cauza unor boli obişnuite sau a unor accidente care nu au legătură cu munca beneficiază de pensie de invaliditate, dacă au realizat, în condiţiile legii, stagiu de cotizare (art.73 din Legea nr.263/2010).
Au dreptul la pensie de invaliditate, indiferent de stagiul de cotizare realizat, persoanele prevăzute la:
– art. 68 alin. (1) lit. a) – cei care au suferit accidente de munca sau boli profesionale şi b) – cei diagnosticati cu neoplazii, schizofrenie şi SIDA;
– art.68 alin. (2) – cei care au satisfăcut serviciul militar ca militar în termen sau militar cu termen redus sau a fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat);
– art.68 alin. (3) – elevii, ucenicii şi studenţii care şi-au pierdut total sau cel puţin jumătate din capacitatea de muncă, ca urmare a accidentelor de muncă sau bolilor profesionale survenite în timpul şi din cauza practicii profesionale);
– art.68 alin. (4) – persoanele care şi-au pierdut total sau cel puţin jumătate din capacitatea de muncă şi marii mutilaţi, ca urmare a participării la lupta pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 ori în legătură cu evenimentele revoluţionare din decembrie 1989, care erau cuprinşi într-un sistem de asigurări sociale anterior datei ivirii invalidităţii din această cauză, au dreptul la pensie de invaliditate în aceleaşi condiţii în care se acordă pensia de invaliditate persoanelor care au suferit accidente de muncă. (art.74 din Legea nr.263/2010).
Evaluarea capacităţii de muncă, în vederea stabilirii gradului de invaliditate, se face, la cerere, până la data împlinirii vârstei standard de pensionare prevăzută de prezenta lege, de către medicul specializat în expertiza medicală a capacităţii de muncă din cadrul CNPP, denumit în continuare medic expert al asigurărilor sociale (art.71, alin(1) din Legea nr.263/2010)
In conformitate cu prevederile HG nr.257/2011 privind Normele de aplicare ale Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, documentele pe care solicitantul trebuie sa le prezinte comisiei de expertiza sunt urmatoarele:
-
cerere tip conform anexei 10 (conform art.83, alin.(1) din HG nr.257/2011);
-
actul de identitate (conform art.83, alin.(3), lit.a);
-
documente medicale din care să rezulte afecţiunile prezentate şi rezultatele investigaţiilor necesare pentru susţinerea diagnosticului clinic şi funcţional (forma clinică şi stadiul evolutiv al bolii), (conform art.83, alin.(3), lit.b);
-
adeverinţa eliberată de angajator care să ateste numărul de zile de concediu medical, cumulat în ultimele 12/24 de luni, cu menţionarea datei ultimei zile de concediu medical (conform art.83, alin.(3), lit.c);
-
documentul din care să rezulte cauza invalidităţii (conform art.83, alin.(3), lit.d);
-
documentul care să ateste data ivirii invalidităţii, după caz (conform art.83, alin.(3), lit.e).
In cazul solicitantilor care şi-au pierdut capacitatea de muncă din cauza unor boli obişnuite sau a unor accidente care nu au legătură cu munca, in vederea dovedirii realizarii conditiei prevazute la art.73 din Legea nr.263/2010, acestia vor prezenta dovada realizarii stagiului de cotizare, dupa caz, prin:
– carnet de munca;
– adeverinte eliberate de fostii angajatori, pentru persoanele care au realizat stagiu de cotizare doar inainte de 01 aprilie 2001 si au pierdut carnetul de munca;
– adeverinta eliberata de institutia competenta sa gestioneze bugetul asigurarilor pentru somaj;
– livret militar;
– adeverinta privind stagiul de cotizare realizat ulterior datei de 01 aprilie 2001 (pentru persoanele care nu detin carnet de munca).
Pentru persoanele asigurate in baza Contractului de asigurare, stagiul de cotizare astfel dobandit, poate fi utilizat in vederea acordarii pensiei de invaliditate, doar pentru Contractele de asigurare incheiate pana la data de 31.12.2017.
Potrivit prevederilor art.3, alin.(1), lit.c din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, coroborate cu cele ale art.6, alin.(2), din acelasi act normativ, Contractul de asigurare se incheie doar in vederea obtinerii pensiei de limita de varsta sau in vederea completarii venitului asigurat utilizat la calculul acestei categorii de pensie.
Aceasta modificare a fost adusa Legii nr.263/2010 de catre OUG nr.103/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul asigurarilor sociale.
Decizia medicală prevăzută la alin. (3) se emite în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii şi se comunică în termen de 5 zile de la emitere (art. 71 alin.(5) al Legii nr.263/2010).
În situaţia în care, pentru emiterea deciziei medicale prevăzute la alin. (3), sunt necesare investigaţii sau examinări de specialitate suplimentare, medicul expert al asigurărilor sociale propune, după caz, prelungirea duratei concediului pentru incapacitate temporară de muncă, în condiţiile legii art.71, alin.(4) din Legea nr.263/2010).
Decizia medicală asupra capacităţii de muncă poate fi contestată, în termen de 30 de zile de la comunicare, la comisiile medicale de contestaţii (art.71, alin.(6) din Legea nr.263/2010).
Ulterior dobandirii deciziei medicale asupra capacitatii de munca, solicitantul sau reprezentantul legal al acestuia, trebuie sa depuna la sediul Casei Judetene de Pensii Buzau, dosarul administrativ care trebuie sa contina, dupa caz:
-cerere tip conform anexei nr.7 din HG. nr.257/2011;
-actele de stare civila ale solicitantului;
-decizia asupra capacitatii de munca (exemplarul de culoare roz);
-copia ultimului concediu medical;
-copia Fisei de Inregistrare a Accidentului de munca sau Fisa de de declarare a bolii profesionale;
-documente din care sa rezulte stagiul de cotizare realizat (Carnet de munca, livret militar, adeverinte eliberate de fostii angajatori- in cazul celor care au declarat pierdut Carnetul de munca, etc);
-dovada studiilor superioare de lunga durata, efectuate la curs de zi. (conform art.76, alin.(1), lit.b) din HG. nr.257/2011 si art. 103 alin. (2) din Legea nr.263/2010).