Pensiile constituie cea mai importanta prestatie de asigurari sociale acordata in cadrul sistemului public. Orice tip de pensie se acorda la cererea persoanei indreptatite, a mandatarului desemnat de aceasta cu procura speciala, a tutorelui sau a curatorului acesteia. Cererea de pensionare, impreuna cu actele care dovedesc indeplinirea conditiilor prevazute de lege, se depun la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla domiciliul asiguratului.
Legea 263 / 2010 Download
H.G. 257 / 2011 Download
O.U.G 1 / 2013 Download
Plati pensii si alte drepturi de asigurari sociale
-
Ajutorul de deces
“1. CONDITIIlE LEGALE DE ACORDARE A AJUTORULUI DE DECES, PRECUM SI A DREPTURILOR BANESTI CUVENITE SI NEINCASATE DE CATRE DECEDAT, AFERENTE LUNII DECESULUI SAU ANTERIOARE ACESTEIA
In conformitate cu prevederile art.125 al Legii nr.263/2010, privind sistemul unitar de pensii publice:
(1) În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, oricare persoană care face această dovadă.
(2) Dovada prevăzută la alin. (1) se poate face prin orice mijloc de probă admis de lege.
In privinta acestor aspecte, HG nr.257/2011, privind aprobarea Normelor de aplicare ale legii nr.263/2010, vine cu precizari suplimentare:
ART. 108
În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achită unei singure persoane, care dovedeşte cu documente că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz:
a) soţul supravieţuitor;
b) copilul;
c) părintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare altă persoană.
ART. 109
(1) Dovada că au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu înscrisuri doveditoare în acest sens, inclusiv cu declaraţie pe propria răspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin excepţie de la alin. (1), în cazul persoanelor prevăzute la art. 108 lit. f), dovada că au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin înscrisuri doveditoare în acest sens sau prin declaraţie pe propria răspundere autentificată.
(3) Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut prevăzut la art. 33 alin. (5).
De asemenea, acelasi act normativ prevede, la art.126 faptul ca:
(1) Asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
(2) Se consideră membru de familie, în sensul prezentei legi:
a) soţul;
b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;
c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
(3) Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezintă jumătate din cuantumul prevăzut la art. 125 alin. (3).
Termenul in care se onoreaza o solicitare de acordare a unui ajutor de deces, precum si institutia careia ii revine sarcina achitarii acestuia sunt prevazute de catre art.129:
(1) Ajutorul de deces se achită în termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, în cazul decesului asiguratului prevăzut la art. 6 alin. (1) pct. I (adica asiguratul in baza unui contract individual de munca), II şi V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
b) instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
c) casa teritorială de pensii, respectiv casa de pensii sectorială, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevăzut la art. 6 alin. (1) pct. IV şi alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
(2) În situaţia persoanelor asigurate în sistemul public de pensii pe baza contractului de asigurare socială încheiat anterior intrării în vigoare a prezentei legi, ajutorul de deces se achită de casa teritorială de pensii la care se află în evidenţă.
ART. 130
(1) Ajutorul de deces se achită persoanei îndreptăţite sau mandatarului desemnat, prin procură specială, de către aceasta.
(2) Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripţie, calculat de la data decesului, (adica de 3 ani!)
(3) Cuantumul ajutorului de deces solicitat potrivit alin. (1) se achită la nivelul cuvenit la data decesului.
In cazul in care persoanei decedate i se cuvin drepturi banesti (pensie sau indemnizatii aferente lunii decesului sau anterior acesteia), posibilitatea legala de incasare a acestora este prevazuta de catre art.120:
(1) Sumele neîncasate de către pensionar, reprezentând pensia pe luna în care a avut loc decesul şi/sau, după caz, drepturi restante de pensie, cuvenite şi neîncasate până la deces, se plătesc soţului supravieţuitor, copiilor, părinţilor sau, în lipsa acestora, celorlalţi moştenitori, în condiţiile dreptului comun.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) pot fi solicitate în cadrul termenului general de prescripţie (adica 3 ani, termen ce curge de la data decesului!)”
2. ACTE NECESARE RIDICARII AJUTORULUI DE DECES, PRECUM SI A ULTIMELOR DREPTURI CUVENITE PERSOANEI DECEDATE (conform art. 80 si 113 din HG nr.257/2011)
Ajutorul de deces se acordă, după caz, pe baza următoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original şi copie);
c) act de identitate al solicitantului (original şi copie);
d) acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
e) dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
g) adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
Actele necesare în vederea acordării sumelor cuvenite si neincasate sunt, după caz:
– cerere (anexa nr. 9);
– certificatul de deces, în original şi în copie;
– actul de identitate al solicitantului (original şi în copie);
– acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul (original şi copie);
– certificatul de moştenitor (original şi copie);
– copia talonului de plată a pensiei persoanei decedate, după caz.”
-
Plata pensiilor prin cont bancar
Casa Nationala de Pensii publice are incheiate conventii privind plata drepturilor de pensie prin cont bancar cu urmatoarele institutii finaciar bancare
Denumire banca :
ALPHA BANK ,BANCA TRANSILVANIA S.A,BANCPOST S.A.,BCR,BRD-GROUPE SOCIETE GENERALE,CEC BANK,INTESA SANPAOLO BANK,LIBRA BANK S.A.,OTP BANK,PIRAEUS BANK,RAIFFEISEN BANK,UNICREDIT TIRIAC BANK,VOLKSBANK
-
Incetarea platii pensiilor
Plata pensiei inceteaza incepand cu luna urmatoare celei in care a intervenit una dintre urmatoarele cauze:
a) pensionarul a decedat;
b) pensionarul nu mai indeplineste conditiile legale in temeiul carora i-a fost acordata pensia;
c) pensionarul de invaliditate, pensionarul urmas si-au redobandit capacitatea de munca, potrivit legii;
d) au expirat 12 luni de la data la care pensionarul de invaliditate, pensionarul de urmas prevazut nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la revizuirea medicala obligatorie;
e) au expirat 12 luni de la data la care pensionarul de invaliditate, nu a mai urmat programele recuperatorii
f) copilul, beneficiar al unei pensii de urmas, a implinit varsta de 26 de ani,
g) pensionarul urmas a fost condamnat, printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, pentru infractiunea de omor sau tentativa de omor, comisa asupra sustinatorului.
-
Suspendarea platii pensiilor
Plata pensiei se suspenda incepand cu luna urmatoare celei in care a intervenit una dintre urmatoarele cauze:
a) pensionarul si-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat, cu care Romania a incheiat conventie de reciprocitate in domeniul asigurarilor sociale, daca, potrivit prevederilor acesteia, pensia se plateste de catre celalalt stat;
b) pensionarul, beneficiar al unei pensii anticipate sau al unei pensii anticipate partiale, se regaseste in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I, II sau IV, cu exceptia consilierilor locali sau judeteni;
c) pensionarul de invaliditate sau pensionarul urmas prevazut la art. 84 lit. c) ori cel prevazut la art. 86 alin. (1) nu se prezinta la revizuirea medicala obligatorie sau la convocarea Institutului National de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca, a centrelor regionale de expertiza medicala a capacitatii de munca sau a comisiilor centrale de expertiza medico-militara ale Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii;
d) pensionarul de invaliditate nu mai urmeaza programele recuperatorii, intocmite de medicul expert al asigurarilor sociale, prevazute la art. 81 alin. (1);
e) pensionarul de invaliditate, incadrat in gradul I sau II, se regaseste in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I, II sau IV, cu exceptia consilierilor locali sau judeteni;
f) pensionarul de invaliditate, incadrat in gradul III, se regaseste in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I sau II, depasind jumatate din programul normal de lucru al locului de munca respectiv;
g) pensionarul urmas a implinit varsta de 16 ani si nu face dovada continuarii studiilor;
h) sotul supravietuitor, beneficiar al unei pensii de urmas, realizeaza venituri brute lunare pentru care, potrivit legii, asigurarea este obligatorie, daca acestea sunt mai mari de 35% din castigul salarial mediu brut
i) sotul supravietuitor, beneficiar al unei pensii de urmas, s-a recasatorit;
j) sotul supravietuitor, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, opteaza pentru o alta pensie, potrivit legii, din acelasi sistem, sau dintr-un alt sistem de asigurari sociale, neintegrat sistemului public de pensii;
k) pensionarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege referitoare la cumulul pensiei cu salariul;
-
Suspendarea platii indemnizatiilor de insotitor
Plata indemnizatiei pentru insotitor se suspenda pe perioada in care pensionarul este internat intr-o institutie de asistenta sociala sau intr-o unitate medicala specializata, in care se asigura supraveghere si ingrijire permanente, cu exceptia situatiilor in care pensionarul este nevazator.
Suspendarea platii pensie si/sau indemnizatiei de insotitor se poate face si la cererea pensionarului.
-
Reluarea in plata a pensiilor
Reluarea platii pensiei se face, la cerere, dupa cum urmeaza:
a) incepand cu luna urmatoare celei in care a fost inlaturata cauza care, potrivit legii, a dus la suspendarea platii pensiei, daca cererea a fost depusa in termen de 30 de zile de la data la care cauza suspendarii a fost inlaturata;
b) incepand cu luna urmatoare celei in care a fost depusa cererea, daca depunerea acesteia s-a facut dupa expirarea termenului de 30 de zile
c) de la data inceperii anului scolar, in situatia suspendarii platii pensiei pentru copii urmasi.